logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

2 Pages12>
Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
ThorSven  
#1 Postad : den 8 juli 2017 08:14:12(UTC)
ThorSven

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2016-06-20(UTC)
Meddelanden: 15

I senaste numret av en vapentidning testas en Korth och journalisten oroar sig för att bli rånad på skjutbanan, han har med sig sin hund som skydd. I gårdagens avsnitt av "Sommar" i radions P1 redogör sommarvärden (Kjell) för hur han blev rånad i sin bil. I Vänersborg blev nyligen en man bestulen i hemmet på vapen (med ett upplägg som vid rån). Otrevligt ämne men varför skulle vi inte våga prat om det här - har alla forumets deltagare ångest inför denna diskussion?
Waylost  
#2 Postad : den 8 juli 2017 15:04:42(UTC)
Waylost

Registrerade sig: 2015-07-18(UTC)
Meddelanden: 54

Was thanked: 7 time(s) in 6 post(s)
Vad är det du vill prata om?
I brought a bunch of guns so I don't have to reload
ThorSven  
#3 Postad : den 8 juli 2017 20:45:50(UTC)
ThorSven

Ex är ensam på skjutbanan och inte har någon hund, ska man på något sätt försäkra sig om sin säkerhet då? Och hur i så fall? Kanske det hela är ett non-issue, det finns kanske eg inget att oroa sig över?
GunPowder  
#4 Postad : den 8 juli 2017 21:24:58(UTC)
GunPowder

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 474
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 186 time(s) in 96 post(s)
Varför skulle det vara obekvämt att belysa en realistisk hotbild mot legala vapenägare?

Den som inbillar sig att det inte finns en presumtiv hotbild vare sig vi befinner oss på banan eller i hemmet är i mitt tycke naiv.

Problemet med hur lätt det är att ta reda på hemadressen till enskilda jägare/skyttar har ju tagits upp i andra trådar.

Då de allra flesta om inte nästan alla vapenägare kör bil så har vi där ett av huvudproblemen (regplåten), publika resultatlistor med namnen på skyttarna & inte minst skyltande om vapenägandet på sociala medier för kreti & pleti att ta del av..... är något som skulle behövas åtgärdas till det bättre.....de två senare exemplen är sådant vi kan fixa själva med rätt så enkla medel.... gällande det första exemplet så skulle det inte gå att få ut uppgifter på ett fordon som ägs av en vapenägare....men för det så behövs det politiska beslut.

Rent praktiskt..... den som befinner sig ensam på skjutbanan utan att vara beredd på eventuella problem gör både sig själv & andra medborgare en otjänst.....inte nog med att DITT vapen eventuellt kan användas emot DIG.....så vet vi ju inte vem som sedan har oturen att träffas av samma skjutvapen (att kriminella skjuter ihjäl varandra är jag principiellt sett likgiltig till...men "straybullets" har ju en förmåga att träffa oskyldiga).

Finns säkert vissa Bror duktig skyttar som klappar sig själva på axeln & förmätet hävdar att de minsann ALDRIG skulle komma på tanken att "vara beredd" & skydda sig själva & sitt/sina skjutvapen från att bli tagna från dem när de är på banan eller på väg till Bilen från skjuthallen...

Jag vet vad jag själv väljer att göra & det skulle aldrig falla mig in att inte ha ett fyllt magasin lättillgängligt (ensam på banan).

Edited by user den 8 juli 2017 21:29:23(UTC)  | Reason: Not specified

"A well armed society is a polite society"
thanks 4 users thanked GunPowder for this useful post.
Huntsman on 2017-07-09(UTC), ThorSven on 2017-07-09(UTC), Grottulf on 2017-07-10(UTC), Kraneric on 2017-07-12(UTC)
ThorSven  
#5 Postad : den 8 juli 2017 23:44:35(UTC)
ThorSven

Instämmer till 100%. Men i tidigare trådar har jag fått intrycket att det är fult och osportsligt att prata om detta, det är liksom tabubelagt. Till exempel: Testa att ta upp i klubben att man inte ska ha telefonlistor och mail mer eller mindre offentligt. Jmfr Webshooter där allas mailadresser är utlagda. Man får liksom skeva blickar; vi vill se detta som en sport bland alla andra. Men ingen bryter sig in i ditt hem för att stjäla dina bowlingklot.
Björn Nordström  
#6 Postad : den 9 juli 2017 06:07:42(UTC)
Björn Nordström

Registrerade sig: 2010-08-11(UTC)
Meddelanden: 300
Område: Bålsta

Was thanked: 48 time(s) in 34 post(s)
Originally Posted by: ThorSven Go to Quoted Post
Ex är ensam på skjutbanan och inte har någon hund, ska man på något sätt försäkra sig om sin säkerhet då? Och hur i så fall? Kanske det hela är ett non-issue, det finns kanske eg inget att oroa sig över?
Det är väl en god ide att försöka försäkra sig om sin säkerhet när man är ensam på banan. Jag själv undviker helst att träna ensam då det är svårt att fullt koncentrera sig på skyttet samtidigt som man har extra koll på omgivningarna runt omkring. De gånger jag ändå tränar ensam stänger jag till alla ingångar till hallen utom den främre som jag ändå står vid, samt att jag har ett extravapen laddat i hölster utifall att en nödvärnssituation skulle uppstå. Jag skulle aldrig låta någon hota/tvinga till sig något av mina vapen så länge jag andas.
Jag är en av dem som har hållit på så pass länge att jag kommer ihåg gevärsskytten som blev mördad på Järva, troligtvis en vapenstöld då vapnet inte återfanns.

Kort och gott. Träna helst inte ensam, om du ändå gör det set till att det är svårt att smyga sig på dig och se till att du kan försvara dig.

Mvh Björn

Björn Nordström
Bålsta Skyttesällskap
thanks 2 users thanked Björn Nordström for this useful post.
Huntsman on 2017-07-09(UTC), NisseH on 2017-07-10(UTC)
Waylost  
#7 Postad : den 9 juli 2017 13:24:42(UTC)
Waylost

Har du ett extra vapen enbart för självförsvar?
Säg inte det under en eventuell utredning/rättegång. Då blir det helt plötsligt överlagt dråp/vållande.
Nahojj  
#8 Postad : den 9 juli 2017 14:37:05(UTC)
Nahojj

Registrerade sig: 2015-10-09(UTC)
Meddelanden: 41

Känns som en väldigt berättigad fråga; vem har med sig hund till en skjutbana..?!? Dessutom i sammanhanget att den på något sätt skulle ha en skyddande/personskyddande/uppmarksamhetspåkallande funktionConfused

Att som t.ex ensam hundägare ha hund i bil avlägset parkerad eller i klubbhus/liknande är förstås en helt annan sak.
Natskytt  
#9 Postad : den 9 juli 2017 19:01:26(UTC)
Natskytt

Registrerade sig: 2012-08-05(UTC)
Meddelanden: 49
Område: Storsthlm

Was thanked: 10 time(s) in 5 post(s)
Originally Posted by: Waylost Go to Quoted Post
Säg inte det under en eventuell utredning/rättegång. Då blir det helt plötsligt överlagt dråp/vållande.

Nej det blir det inte alls.

Nödvärn har man rätt till sen ligger ribban för att få använda skjutvapen för att freda sig väldigt högt. Lite märkvärdigt på ett sätt att skjutvapen ses som ett "svårare våld" än ex att hugga någon med kniv men så är det.

Läs gärna boken "polisen rätt att skjuta" av Norée. En bra genomgång av nödvärnsparagraferna. Låt er inte luras av titeln, även om den är inriktad för polisen i vissa kapitel är nödvärnsparagraferna exakt detsamma för polis som civilpersoner.

ThorSven  
#10 Postad : den 10 juli 2017 20:05:46(UTC)
ThorSven

Om man för samma resonemang runt hur man skyddar sig i hemmet blir mycket annorlunda. Man har större möjlighet att arrangera med larm, osv. Men inget vapen redo på samma vis som på skjutbanan.
Feffe79  
#11 Postad : den 11 juli 2017 08:10:48(UTC)
Feffe79

Rank: Veteran

Registrerade sig: 2010-03-30(UTC)
Meddelanden: 1,272
Område: Stockholm

Was thanked: 37 time(s) in 36 post(s)
Originally Posted by: Natskytt Go to Quoted Post

Nödvärn har man rätt till sen ligger ribban för att få använda skjutvapen för att freda sig väldigt högt. Lite märkvärdigt på ett sätt att skjutvapen ses som ett "svårare våld" än ex att hugga någon med kniv men så är det.

Läs gärna boken "polisen rätt att skjuta" av Norée. En bra genomgång av nödvärnsparagraferna. Låt er inte luras av titeln, även om den är inriktad för polisen i vissa kapitel är nödvärnsparagraferna exakt detsamma för polis som civilpersoner.

Hoppas det inte är samma komplicerade rutin som när man fick gå vaktutbildningen i militären. Det tog en kvart av olika kommandon och handsträckningar innan man kom till scenariot där man fick "försvara" sig. :)
Colt Python .357Mag
Colt 1911 MkIV S80 Government 9mm
Colt 1911 MkIV S80 Officer .45ACP
Walther GSP .22lr
Waylost  
#12 Postad : den 11 juli 2017 13:19:26(UTC)
Waylost

.

Du har knappast det extra vapnet på licensen för personskydd?

Att du använder vapnet du är där för att träna med i nödvärn är försvarbart, men att du bär ett extra vapen enbart för skydd kommer inte falla bra ut i en eventuell rättegång.

Hur har du tänkt använda extra vapnet? Lämna över det synliga och sen skjuta boven i ryggen?

Edited by user den 11 juli 2017 13:24:10(UTC)  | Reason: Not specified

GunPowder  
#13 Postad : den 11 juli 2017 15:41:17(UTC)
GunPowder

Registrerade sig: 2010-10-03(UTC)
Meddelanden: 474
Sweden
Område: DDR / Västra Götaland

Was thanked: 186 time(s) in 96 post(s)
Hhhm....hur gör ni andra om/när ni åker till banan (ensam) med mer än ett skjutvapen?
Tar ni med alla skjutvapen fram till vallen när ni markerar?

Det där med att ha ett vapen hölstrat & "redo" & det andra vapnet tomt i handen.... är väl inget problem juridiskt sett....om någon/några skulle försöka sig på något dumt....

Hur många sekunder tar det för en skytt att släppa det han/hon har i händerna & dra vapnet samtidigt som ett fyllt magasin dras & förs in? Lite mer en retorisk fråga då vi vet att det går väldigt snabbt för de flesta dynamiska skyttar....

Jag har själv mer eller mindre alltid fler än ett vapen med mig & tar inte med alla vapen fram till vallen....men, ett är alltid hölstrat med magasin tillgängligt (ej infört).
Finns ju inga garantier....men jag vågar slå vad om att jag dels hinner upptäcka slöddret (aktiva kåpor blandat med smått paranoid när man är ensam på banan)innan de hunnit fram till bänken/skjuthallen.... & att jag hinner dra, föra in mag & mantla.....innan buset hinner fylla på cylinder eller mag & sedan ladda...

Ett större problem ser jag i så fall med nödvärnslagen....dvs att jag som tilltänkt offer är tvingad att fly om jag kan.....detta gäller väl oavsett om jag befinner mig i hemmet eller på banan om jag uppfattat rätt...
Helt åt helvete fel om jag får tycka till....vilket jag ju får...JAG har inte valt att bli offer....det är den med ont uppsåt som tagit beslutet att attackera mig....varför i allsin dar skall jag då vara tvingad att fly?
Hela detta tankesättet måste ju vara myntat av någon flummig dumfan som ömmar mer om brottslingens rättigheter än mina & dina.
"A well armed society is a polite society"
Natskytt  
#14 Postad : den 11 juli 2017 19:54:38(UTC)
Natskytt

.

Du har knappast det extra vapnet på licensen för personskydd?

Att du använder vapnet du är där för att träna med i nödvärn är försvarbart, men att du bär ett extra vapen enbart för skydd kommer inte falla bra ut i en eventuell rättegång.

Hur har du tänkt använda extra vapnet? Lämna över det synliga och sen skjuta boven i ryggen?

Har aldrig skrivit något om något "extra vapen". Det jag åsyftade var din kommentar om "överlagt dråp/vållande".

Finns inget som heter överlagt dråp. Vållande misstänker jag att du menar vållande till annans död. Det blir det knappast heller.

Waylost  
#15 Postad : den 11 juli 2017 21:15:46(UTC)
Waylost

...

Hela mitt inlägg handlar om ett extra vapen för just självförsvar.

Jag missade att citeta Björn som skrev att han alltid hade ett just för det ändamålet.
Då blir handlingen överlagd.
Björn Nordström  
#16 Postad : den 11 juli 2017 23:44:02(UTC)
Björn Nordström

...

Hela mitt inlägg handlar om ett extra vapen för just självförsvar.

Jag missade att citeta Björn som skrev att han alltid hade ett just för det ändamålet.
Då blir handlingen överlagd.

Det märks att du inte har koll på juridiken...
Björn Nordström
Bålsta Skyttesällskap
Waylost  
#17 Postad : den 12 juli 2017 05:47:10(UTC)
Waylost

Originally Posted by: Bjö Go to Quoted Post

Det märks att du inte har koll på juridiken...

Nej inte alls faktiskt, men du har skrivit att du beväpnat dig för att skydda dig och din egendom?

Jag trodde det var förbjudet, och helt utan koll, så skulle jag tro att en åklagare skulle ha lättare att finns dig skyldig för brott när du burit vapnet med just tanken att skydda dig. (Där av mitt första inlägg att du kanske inte ska nämna det)

Jag finner mig gärna som den som har helt fel i denna diskussion då jag skulle vilja kunna ha det på skjutbanan utan påföljder.

Edited by user den 12 juli 2017 06:01:50(UTC)  | Reason: Not specified

Natskytt  
#18 Postad : den 12 juli 2017 06:37:59(UTC)
Natskytt

Det enklaste är att separera frågan i två delar, "vapenbärardelen" och "juridikdelen".

Först och främst att få licens på vapen för eget skydd är så gott som omöjligt. Det är extremt svårt, jag har bara hört talas om några enstaka fall under snart 30 år. I dagens läge skulle jag säga att det är omöjligt att få vapenlicens med "skydd" som motivering. Så det innebär att alla vapen är tävlingsvapen.

Så om man gick till skjutbana med två vapen, båda licensierade som tävlingsvapen men ett bär man i hölster "för att skydda sig" så har man de facto inte gjort något fel. Man har licens på vapnet, man är på skjutbanan för att träna, inga konstigheter alls. Orsaken till att man bär vapnet på sig är helt enkelt att man vill ha båda vapnen med sig fram när man markerar, så man har dem under direkt uppsikt.

Om man skulle gå runt med vapnet ute i samhället, då är man ute på väldigt tunn is. Detsamma om man regelmässigt gick runt med vapnet hemma.

Sedan när det gäller juridiken så spelar det faktiskt ingen roll om man har licens för vapnet eller ej för att avgöra om man handlat i nödvärn. Där är det om ens handling är straffri eller inte som prövas, inte vapnets "legala" status.

Med andra ord, man skulle kunna skjuta någon i nödvärn med ett illegalt ägt vapen och gå fri från straff för själva skjutningen men fällas för vapenbrottet.

Sen är juridik en extrem gråzon där det är nästintill omöjligt att säga vad som är helt rätt eller helt fel. Det beror på en massa omständigheter och tidigare domar och allmänt tyckande.
Viktigt att veta är också att i svensk straffrätt är uppsåtet väldigt viktigt, dvs vad ens tanke var när man genomförde en handling. Så det stämmer att man måste tänka sig väldigt noga för vad man säger i eventuella förhör.

Skulle man säga att man bär ett vapen för att försvara sig mot vapenrånare så är det inte helt smart då det skulle påverka ens uppfattade uppsåt, dvs att man är villig att med våld försvara sin egendom och att man därigenom troligen inte kommer försöka "backa" först (även om det inte finns något krav på att "backa" innan man använder våld i nödvärn så är det att föredra. Det visar att man försökt "allt" innan man brukar våld).

Då är det klart bättre att säga att man bar vapnet på sig för att ha det under uppsikt hela tiden, samt att man har vapnet på banan för att övningsskjuta med.

Överlag måste jag säga att det generellt är bättre att fly än illa fäkta ganska ofta, samt att man skall undvika in i det absolut längsta från att använda skjutvapen för att freda sig. Bara som en absolut sista utväg när man verkligen, helt ärligt, känner en väldigt stark rädsla och fruktan för sitt liv och man inte kan göra något annat alls, överhuvudtaget, än att använda vapnet. Och då " så lite som möjligt". Dvs helst varningsskott innan man siktar mot mindre väsentliga delar.

thanks 3 users thanked Natskytt for this useful post.
Waylost on 2017-07-12(UTC), Björn Nordström on 2017-07-12(UTC), ThorSven on 2017-07-12(UTC)
Björn Nordström  
#19 Postad : den 12 juli 2017 07:13:52(UTC)
Björn Nordström

Det enklaste är att separera frågan i två delar, "vapenbärardelen" och "juridikdelen".

[...]

Skulle man säga att man bär ett vapen för att försvara sig mot vapenrånare så är det inte helt smart då det skulle påverka ens uppfattade uppsåt, dvs att man är villig att med våld försvara sin egendom och att man därigenom troligen inte kommer försöka "backa" först (även om det inte finns något krav på att "backa" innan man använder våld i nödvärn så är det att föredra. Det visar att man försökt "allt" innan man brukar våld).

[...]

Jag saxade bara ut en bit ur ditt inlägg (som i sin helhet var en god sammanfattning), för att belysa själva kärnan. Självklart finns det inte någon som i en faktisk situation skulle tillstå att den burit ett extra vapen enkom i försvarssyfte, i vart fall går det aldrig att leda i bevisning i en svensk domstol. Uppsåt är en knepig fråga allmänt men som jag tycker väldigt mycket enklare i detta fall eftersom en rånare som angriper en skytt med vapen i hand/eller i hölster antingen själv är beväpnad eller så nära inpå så att man inte har möjlighet att fly. Nödvärnsexcessen är också i dessa fall inte så svår att göra gällande då man med fog kan säga att man fruktat för sitt liv för att angriparen skulle vända ens egna vapen mot en efter tillgrepp.

Kuriosa: I föreningen bjöd vi för ett gott tag sedan in en polis (jurist) som föreläste om nödvärn med fokus på skytte och skyttar och redogjorde för olika scenarion där användande av målskjutningsvapen för självförsvar var motiverat (även inom det egna hemmet, när vapnen borde vara inlåsta). Genomgången var upplysande och gav en god insikt i hur och vad man kan göra för att värna sig på ett juridiskt riktigt sätt.

Mvh Björn
Björn Nordström
Bålsta Skyttesällskap
thanks 4 users thanked Björn Nordström for this useful post.
Waylost on 2017-07-12(UTC), Natskytt on 2017-07-12(UTC), ThorSven on 2017-07-12(UTC), roger63 on 2017-07-14(UTC)
Waylost  
#20 Postad : den 12 juli 2017 07:21:07(UTC)
Waylost

Tack gubbar.

Jag gillar att de går att diskutera här utan att det som på många andra ställen på den vida webben spårar ur.

thanks 2 users thanked Waylost for this useful post.
Natskytt on 2017-07-12(UTC), ThorSven on 2017-07-12(UTC)
Användare som läser denna konversation
Guest (38)
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.