logo
Varför ska jag registrera mig och logga in?
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Options
View
Gå till senaste meddelandet Go to first unread
Nahojj  
#1 Postad : den 29 juni 2017 09:53:00(UTC)
Nahojj

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2015-10-09(UTC)
Meddelanden: 41

Har konstaterat att jag som högerskytt har ett vänsterdominant öga..d'oh! d'oh! d'oh!

Bl.a annat genom detta test: http://www.barksoptik.co...cuments/Ogondominans.pdf

Men också här: http://fof.se/tidning/20...6/vilket-oga-ar-dominant

Båda länkarna är ca 10 år gamla dock. Tänkte mest på följande från den nedersta länken; "Det är en seglivad myt att synskärpan skulle vara bättre i det dominanta ögat. Och det finns många fördomar om sidodominans i kroppen."

Hur mkt ställer korsdominansen egentligen till det för skytten? I precision resp. IPSC?!?

Tycker det går okej att skjuta precision med stängt vänsteröga, har skjutit så från början. Men misstänker att synskärpa mm. hade varit bättre om jag haft högerdominant öga?? Vore väldigt värdefullt med info från ngn med god kunskap. Samt vad detta kan ställa till för problem vid IPSC då jag kommer gå en sådan grundkurs till hösten.
bmalamange  
#2 Postad : den 29 juni 2017 10:43:56(UTC)
bmalamange

Rank: Uppvärmd

Registrerade sig: 2012-08-15(UTC)
Meddelanden: 42
Sweden
Område: Östra Småland

Was thanked: 2 time(s) in 1 post(s)
IPSC har jag inget att kunna säga något om. men jag har ett vänsterdominant öga men högerhänt. Min skärpa är ok på vänster men ej på höger.
I precision så tycker jag det kvittar förutom att siktbilden blir olika på grund av brytningsfel på höger.
Men i fält så blir rekylens uppslag mer upp mot sidan för att jag är tvungen att vinkla handen för att kunna använda vänster öga.
Jag har nu en diopter på höger och en lapp på vänster och använder nu bara höger öga. rekylen blir så pass till nackdel tycker jag med vänster.
/ Magnus
Morini CM22 RF ALU Elite .22
Benelli MP90S .32
Manurhin .32
CZ 75 B
Hege-Uberti flat top bisley .45
Cuz  
#3 Postad : den 29 juni 2017 11:14:35(UTC)
Cuz

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2010-03-24(UTC)
Meddelanden: 900
Område: Sth

Was thanked: 102 time(s) in 81 post(s)
Jag är högerskytt med dominant högeröga men synskärpan är bättre på det vänstra.
Försöker att använda bägge ögonen (och slipade skytteglasögon) i IPSC men får svårt att fokusera på långa håll.
Nationellt blundar jag med ett öga (valfritt) och märker ingen större skillnad mer än att skärpan
är bättre med vänsterögat. Kompenserar detta med slipade skjutglasögon så jag kan använda det dominanta högerögat. Utan glasögon använder jag vänster öga.
Vissa säger att det inte fungerar med progressiva glas andra säger tvärtom.
Själv tycker jag att det fungerar bättre med progressiva. Ser åtminstone bättre fast resultatet på tavlan är oförändrat.
Man får helt enkelt prova sig fram.
veni, vidi, accepi intendunt
JK  
#4 Postad : den 29 juni 2017 13:33:17(UTC)
JK

Rank: Har varit med ett tag

Registrerade sig: 2008-12-08(UTC)
Meddelanden: 610
Område: Sthlm

Was thanked: 54 time(s) in 33 post(s)
Jag har inte upplevt problemet med att rekylen slår snett. Jag har inte drabbats av samma problem som många andra klassiska högerskyttar vid vänster barrikad i PPC, att de får en sidoförskjutning av träffbilden. Antar att det beror på att flera av dem försöker använda vänster öga att sikta med istället för höger. Jag som högerskytt och dominant vänsteröga siktar alltid med vänster öga (undantaget gevärsskytte). De få gångerna jag skjutit IPSC har jag inte heller upplevt det som något problem.

Enda problemet jag upplevt är greppet som behöver anpassas eller att man får lära sig att vrida greppet något för att allt ska linjera upp.
Mr_Blue  
#5 Postad : den 1 juli 2017 07:35:54(UTC)
Mr_Blue

Rank: Stabil medlem

Registrerade sig: 2014-04-28(UTC)
Meddelanden: 124
Sweden

Was thanked: 16 time(s) in 16 post(s)
Jag är också högerhänt med vänsterdominant öga.

Märker ingen skillnad på synskärpa mellan ögonen, synskärpan har för övrigt inget med dominans att göra vad jag vet.

Jag har testat lite olika strategier och det här är vad jag kommit fram till.

Så länge jag bara sköt nationellt så sköt jag med höger öga och blundade med vänster och det funkade bra.

När jag började med IPSC så insåg jag att det är ett måste att ha båda ögonen öppna för att kunna ha koll på omgivningen och röra sig snabbt. Med båda ögonen öppna gick det betydligt fortare att få siktbild och skärpa på kornet om jag använde det dominanta ögat. Att kompensera med aningens ändrat grepp och skjutställning var betydligt lättare att lära om för mig än att behöva slåss mot ögondominansen. Inga problem med rekylkontroll eller att skjuta snabbt för mig, det sitter i grepp och teknik.

Numera använder jag vänster öga och skjuter med båda ögonen öppna i allt, även om det händer att jag kisar något med höger öga ibland. Undantaget är barrikad höger, då använder jag höger öga. Känns helt naturligt och jag tänker inte längre på det här.
Silverbullit  
#6 Postad : den 1 juli 2017 09:07:23(UTC)
Silverbullit

Registrerade sig: 2009-01-10(UTC)
Meddelanden: 208
Område: Piteå

Was thanked: 84 time(s) in 17 post(s)
+ korsdominant

Skjut alltid med DOMINANT öga!
Håll BÄGGE ögonen öppna!

Nja Mr_Blue, och förlåt men om man kompenserar korsdominansen genom att blunda dominanta ögat påverkas det recessiva ögat.

Ang snedslående rekyler så vill jag ödmjukt förtydliga att man lämpligtvis ej byter skjutställning under hals och nedåt,
istället är den normala lösningen att helt sonika vrida huvudet för att kompensera siktlinjen.

När man börjar skjuta får man normalt sett göra några snabba tester för att hitta sin personliga "skjut-ställning".
Som korsdominant nybörjare brukar instruktören föreslå att man helt sonika byter skjuthand och lär sig skjuta med svag hand.

Med det sagt, tjurskalle som man är, gör jag precis tvärt emot gällande råd och regler.
Dvs håller med stark hand, höger i mitt fall och siktar med densamma styrbords recessiva öga
(Skämt åsido, en påföljd av ansiktsförlamning 12 månader då babord sida av fejjan totalstrejkade)

Man skall alltid vara öppen för nya skyttegrenar så det kan klyftigt att hålla bägge ögonen öppna.
Först och främst beroende på hur ögonen faktiskt fungerar (se längre ned, copypejstar lite crap nedanför)
Dels är det lättare att få omedelbar respons på träffbild, man ser omgivningen bättre och kan snabbare adressera nya målgrupper osv
MEN att sikta med svagt öga ger ett stort handikapp vad gäller att snabbt hitta igen kornet vid snabbskytte och tja är överhuvudtaget problemfyllt. Det finns andra trådar som behandlar problematik i ämnet, dubbelvision är tex associerat.
http://skytteforum.com/d...38744&p=2#post300820

Jag är inte känd för att vara kortfattad och jag la ett inlägg i ovanstående tråd som kanske är intressant i sammanhanget
Originally Posted by: Silverbullit Go to Quoted Post
Originally Posted by: Niklasx Go to Quoted Post
Jag försöker lära mig att skjuta med båda ögonen öppna, har problem med dubbelseende och behöver råd om hur jag ska gå vidare.

Jag är högerskytt med vänsterdominant öga (i alla fall när jag testar enligt de olika metoder som finns). Är lätt översynt på båda ögonen, dock mest på höger öga, och utan glasögon så har jag svårt att fokusera på kornet med högerögat, fokusering funkar dock bra med vänsterögat. Använder inte glasögon till vardags.

Har mest skjutit precision, har då använt glasögon och tejpat över vänsterögat och siktat med höger öga. Jag har alltså, kanske dumt nog, tejpat mitt dominanta öga.

Jag försöker nu lära mig att skjuta med båda ögonen öppna och får problem. Siktar jag med vänster och sakta öppnar höger öga så får jag ett kraftigt dubbelseende, om jag däremot siktar med höger öga och sakta öppnar vänster så funkar det som det ska.

Varför? Är jag i själva verket högerdominant? Eller har jag tränat högerögat att fokusera korrekt efter alla timmar på banan med tejpat vänsteröga?

Jag har nu två alternativ, antingen att fortsätta skjuta med högerögat, dock utan att tejpa vänster, detta skulle kräva glasögon vid skyttet vilket jag helst underviker eftersom jag inte använder glasögon till vardags. Eller så börjar jag tejpa högerögat och försöker träna upp vänsterögat att slippa dubbelseendet, har precis testat och det krävs bara en liten bit frostad tejp för att det ska funka med vänsterögat.

Hur skulle ni göra? Försöka träna upp vänstern (går det ens?), eller skulle ni köra med glasögon och högerögat?

Du tänker inte så dumt, undertecknad lider av samma bekymmer som dig dvs. jag är korsdominant och har brottats med eländet tappat fokus, dubbelvision etc sen forntiden.

Bill Rogers propagerar för metoden du nämner, att lära sig skjuta med vänsterhanden om du är dominant på vänster öga.
Den forskning som gjorts indikerar att det är betydligt enklare att lära sig använda vänster hand än att träna om hjärnan till höger öga.
Notera att vänster öga och höger hand är bägge vajrade till samma del av hjärnan, vänster hjärnhalva, och arbetar otvivelaktigt snabbare i synk,
än alternativt,
om höger öga skickar intryck till höger hjärnhalva som försöker tolka dem och förmedla dem till vänster hjärnhalva och tillika höger hand som ska utföra uppgifter i slutet på denna kedja efter ett abrupt avbrott i mitten för omtolkning och vidarebefordran. (Och denna kedja blir ju inte kortare av att visst skytte kräver omedelbar feedback som metallsilhuett mm)
Hoppas problemet blev begripligt?
Intressant nog alltmedan högerhänta visar en klar dominans i vänster hjärnhalva,
så visar både vänsterhänta och ambidextriösa en symmetrisk fördelning över bägge hjärnhalvorna.
Vilket kan antyda att en vänsterhänt skytt har vissa fördelar att lösa sitt korsdominans problem.

Det finns förvånansvärt varierande siffror över fördelningen av korsdominans, men generaliserat;
(avrundad median, eftersom det ger en bättre bild över medelvärdet på vad som är normalt eftersom testgruppen bara bestod av 8.000 globalt spridda.)
ca 87,5% av världens befolkning är högerhänta, fler män än kvinnor är högerhänta.
ca 1% är ambidextriösa (neutral bägge händer. undersökningen visar på klart sportsliga fördelar m e n en något sämre förmåga att hålla koncentration länge.)
ca 11,5% är vänsterhänta.
drygt 25% är korsdominanta högerhänta men dominanta på vänster öga, varav drygt 2/3 av dessa är kvinnor
just under 4 % är korsdominanta vänsterhänta men dominanta på högeröga, varav mer än hälften är kvinnor
(Man vet inte varför korsdominans är vanligare bland kvinnor)

Är man osäker vilket öga som är dominant så finns det många tester,
enklast kollar man genom att titta på ett avlägset objekt t.ex. innertian och ringa in den med händerna, sedan halar man in "ringen" mot ansiktet och får svaret på vilket öga man använder. (Eller så ber man bara skytten peka med fingret som att denne "siktar in en pistol" mot ens öga så kan man avgöra dominerande öga direkt, fast det låter inte PK i text så jag skriver inte denna variant.)

Den normala lösningen är att hålla huvudet upprätt och vrida huvudet mot den dominanta sidan och trycka in käkpartiet i axeln. Men det medför vissa nackdelar, t.ex. får man sämre periferi vision på den motsvarande sidan, det talas om att man "begraver synfältet". Om man tänker på detta kan man faktiskt se att många kändisar är korsdominanta som t.ex. när man youtubar Jeff Cooper ser man tydligt att han kör den här metoden.

Den alternativa lösningen, och generellt tenderar otränade nybörjare att falla in i detta dåliga beteende, är att "flyta" över pangen istället. Men det är inte något att rekommendera eftersom grepp med sned vrist medför diverse problem. Sned rekylupptagning, konstig avtryckarvinkel etc och tanken att träna in olater som inte funkar i många skytteformer är obegriplig för mig. Definitivt information man vill ha före man börjar träna fel och får offra oändlig tid på att korrigera när man inser hur det ligger till. (Och varför jag ödmjukt vill avråda bestämt att ta avstånd till allt som har att göra med nämnda konstiga kolvar)

Givetvis finns det ett otal andra lösningar som att tejpa för det dominanta ögat, smeta vaselin och dimma fokus på sitt dominanta öga.
Tjurskallemetoden består att hålla bägge ögonen öppna och försöka träna sitt recessiva öga att hålla fokus. Här finns det många träningsmetoder, en skyttekollega demonstrerade en intressant variant där han hade förlängt kornet och försänkt en fiberoptisk stav - poängen var att "rödpunkten" var osynlig för det dominanta ögat när pangen var i rätt vinkel men lättupptäckt för det recessiva ögat. Och jag tror faktiskt att det låg något i denna crash-course träning.

Sen är det ju en del skillnad på att skjuta enhänt 25 meter banskytte,
eller någon form av dynamiskt skytte med stödhand.

I det senare fallet med dynamiskt skytte är det den traditionella Isosceles skjutställningen som gäller eftersom vapnet centreras mellan ögonen.
(Weaver, Chapman och Isosceles modified är betydligt sämre anpassade för oss korsdominanta. Jag känner dock en skytt som säger att reverse Chapman funkar men jag har mina tvivel däri.)

Själv valde jag samma lösning som någon av våra kollegor nämnde i tråden eftersom jag också fuskar i PPC, vänsterhandsskytte med vänster öga och högerhandsskytte med höger öga och alltid bägge korpgluggarna uppspärrade.
Även vid enhänt banskytte håller jag bägge ögonen öppna och använder tjurskalligt höger öga (trots vänsterdominansen)

Tanken att träna hjärnan att ignorera det dominanta ögat genom att linjera siktbilden mot målet för att upprätthålla bästa möjliga periferiseende är inte så dum. Förmågan att se en stereoskopisk bild möjliggörs genom att ögonen förmedlar informationen mellan hjärnhalvorna genom en enorm stam fibrer som förbinder hjärnhalvorna, corpus callosum.
Min poäng är att stereovision är en aktivitet för hela hjärnan. Du kan inte se en stereoskopisk bild utan att använda bägge hjärnhalvorna. Både höger och vänsterögats bild är "verkliga bildintryck" m e n den stereoskopiska/tredimensionella bilden är de fakto en "virtuell" bild baserad på en kombinerad tolkning av hela hjärnan genom ett inbyggt förinstallerat interface.
Vilket troligtvis är förklaringen att ögondominansen kan växla beroende efter ögonutmattning/trötthet.

För oss skyttar hintar det åt en snabbare reaktionstid med bägge ögonen öppna än med det dominanta ögat stängt. (Eftersom hjärnan har en naturlig förutsättning för stereoskopisk synintryckstolkning.)

Vad ska man säga om att tejpa igen, knipa ihop, kisa eller sticka en gaffel i sitt dominanta öga...
Forskning har gjorts och empiriska experiment har visat att när ögonen är synkroniserade och samarbetar naturligt, förbättras hand-öga koordinationen och upprepad avfyrningar är enklare och smidigare samt återhämtningstiden av siktbilden mellan skotten. (Googla Dr R.H. Wong, som är optiker och känd tävlingsskytt.) Vissa skyttar, och inte bara nybörjare utan även våra välkända ban-stammisar, stänger ett öga och siktar med det motsvarande öppna ögat. Generellt är det inte något att rekommendera. Vi vet att pupillen förstoras under förhållanden med sämre belysning, men många av oss inser inte att om vi kisar eller stänger ett öga, utvidgas pupillen på det motsvarande öppna ögat för att släppa in mer ljus. Tillståndet kallas "sympatetisk respons". Med en förstorad pupill tenderar fokus att försämras avsevärt.

Mitt stora problem är dynamiskt skytte, man bör träna sig att hålla bägge ögonen öppna för att hålla koll på multipla mål och hitta dem snabbt. Men när man skjuter snabbt och behöver hålla järnkoll på kornet så är det, ursäkta franskan, ett jävla helvete att hålla fokus med fel öga utan att "tappa över det till fel öga, det dominanta ögat". Inte för att jag är särskilt snabb men ändå.
När jag gav mig i kast med det dynamiska skyttet fick jag mig en rejäl tankeställare precis som dig ifall jag skulle börja träna vänsterhandsskytte, men lustigt nog skämtade omständigheterna och gav mig ansiktsförlamning så jag fick gå med piratlapp över mitt dominanta öga ett år och dregla som en annan byfåne. Så det underlättade valet för undertecknad, men jag är fortfarande långt ifrån nöjd med träningsresultatet. Det positiva är väl att dubbelvisionen ger med sig och spökar mer sällan.

Förut när jag frågade runt om problemet med dubbelvision nämnde flera skyttar att problemet uppstod oftare när målgrupperna stod närmare skytten. Sen hörde jag även några säga att sättet de såg på tavlorna/pistolen spelade in stort.

Diabetesen har gett mig brillor och i en stund av omvänd klarsynthet fick jag för mig att testa följande... jag fixade ett glas till mitt recessiva (undergivna) högeröga som lägger fokus exakt där kornet hamnar, och ett vänsterglas som lägger fokus framme vid målen på ca 20m (dynamiskt sett är det ungefär ett medelavstånd till tavlorna)
Det kostar en hundring att testa den här udda lösningen, man går in på Clas Ohlson och testar läsglasögon på vardera ögat. Clas har en variant läsbrillor som är skruvade och det tar inte många sekunder att skruva ihop sina egna skyttebrillor efter det här konceptet.
Huvudvärken biter sig fast första veckorna och det känns skumt, men det hjälper när man är uppe i träningen och kan vara värt att testa. (Man ser ju snabbt om det underlättar...)

Och på tal om att hjälpa, när man ser en nybörjare missa tavlan något högt men långt åt helvete åt sidan så är det en ledtråd och lämpligtvis gör man ovanstående korsdominanstest.
För en högerskytt med vänsterdominant öga sticker träffarna åt vänster. (och motsvarande) Man kan kolla om nybörjaren skruvar korken eller om dom "flyter" över pangen mot sin recessiva sida just före det smäller.

Kontexten är att svaret beror på vilken skytteform som ligger dig närmast hjärtat.
Grunnar du på dynamiskt skytte så bör du nog åtminstone försöka slänga tejpen och försöka träna dig att hålla bägge ögonen öppna.
Du får tänka att det är ju åtminstone positivt med pistolskytte för det finns lösningar, är man gevärs skytt sitter man ju där med skägget i brevlådan.

Jag är ingen expert plus att jag är trött så jag reserverar mig för felskrivningar.
M e n det är åtminstone en "snabb" summering av det jag grunnat på av samma orsaker som dig Niklasxxx, delar det i hopp om att det kanske besvarar en del av dina frågor.
Sorry att det blev långt

Hoppas det är till någon liten hjälp med frågorna Blushing

Edited by user den 1 juli 2017 09:18:09(UTC)  | Reason: Not specified

"Ingen är perfekt. Själv är jag känslig för drag." Oscar Wilde
JasTrack  
#7 Postad : den 1 juli 2017 18:51:14(UTC)
JasTrack

Rank: Nykomling

Registrerade sig: 2016-06-07(UTC)
Meddelanden: 1

Mitt problem är att jag inte får fram något dominant öga.

ex 1:
Man kan själv enkelt ta reda på vilket öga som är dominant genom att titta med båda ögonen på ett litet föremål en bit bort. Sedan bildar man ett litet hål med handen, sträcker ut armen och tittar genom hålet. När man då blundar omväxlande med höger och vänster öga märker man vilket öga som ser föremålet genom hålet. Det ögat är det dominanta.

Resultat:
Höger arm utsträckt - Vänster öga dominant
Vänster arm utsträckt - Höger öga dominant

Ex. 2:
Bilda en trekant med bägge händerna.

Resultat:
Ungefär samma, det skiftar lite.

Ex. 3:
sikta in pekfi ngret mot en lodrät linje, t.ex. en stolpe minst fyra meter bort. Blunda med vänster öga och titta med det högra.

Resultat:
Ungefär samma som ovan. Stolpen flyttar sig lite höger och vänster.

Slutsats:
jag får huvudvärk...

Jag har glasögon ska nämnas. Dock endast för att läsa. Ska dock tilläggas att detta har jag haft/fått de sista två åren medans dominansen alltid varit densamma.

Vad ska man göra? kan man träna sig till detta på något bra sätt. IPSC fungerar ändå rätt bra så länge jag kisar lite. Kanske dumt att börja om igen?
K-Man  
#8 Postad : den 6 juli 2017 17:35:13(UTC)
K-Man

Registrerade sig: 2008-12-19(UTC)
Meddelanden: 179
Område: Jkpg

Was thanked: 8 time(s) in 5 post(s)
Även jag är högerhänt och vänsterögd men lider inte av det. Om jag köper en anatomisk kolv väljer jag en med 7' sidovinkling för att kompensera detta. Mitt största synproblem inom skyttet har varit brytningsfel som gjort precisionstavlans svarta del oval i sidled och skottet då spridit horisontellt. Rätt litet synfel men märkbart så ett par billiga vanliga brillor införskaffades vilket hjälpt. Oroa dig inte. Det går alldeles utmärkt med detta.

Left eye
Användare som läser denna konversation
Guest (9)
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.